Hæhre Entreprenør med excellent på BREEAM Infrastructure – E39 Mandal øst-Mandal by
![](https://infragroup.no/wp-content/uploads/2024/01/Viltovergang-1.jpg)
Hæhre Entreprenør som sto for både regulering og bygging av strekningen E39 Mandal øst – Mandal by, ble vurdert til excellent for anleggsgjennomføring i sertifiseringen for BREEAM Infrastructure. BREEAM Infrastructure (tidl. Ceequal) er et internasjonalt miljøsertifiseringssystem for anleggsprosjekter. Ytre miljø-leder i Hæhre, Elisabeth Kallbekken Larsen, er klar på at det å jobbe med verktøyene som sertifiseringsarbeidet krever, gir svært nyttig erfaring og ny kunnskap.
![](https://akh.no/wp-content/uploads/2023/06/Elisabeth-Kallbekken-Larsen-portrett-259x300.jpg)
– Gjennom denne prosessen har vi hentet ut positive effekter både miljømessig og økonomisk. Litt enkelt forklart så handler det om å sette faglige vurderinger og sunn fornuft i system, og at vi har verktøy for å gjøre jobben grundig og systematisk. I dette prosjektet handlet det mye om gode løsninger rundt masseforflytning, vannhåndtering, tilrettelegging for fisk og vilt, kulturminner og landskap – og ikke minst god kommunikasjon med naboer, myndigheter og andre viktige interesseparter. Jeg vil også trekke frem at vi reduserte klimagassutslippene med 24 prosent ut fra byggherrens opprinnelige klimagassbudsjett, sier Larsen.
![](https://akh.no/wp-content/uploads/2023/06/Fisketrapp3-1-1024x576.jpg)
Daglig leder i Hæhre Entreprenør, Gudmund Roen, trekker frem kompetanse i egen organisasjon som avgjørende for at de oppnår så høy score fra sertifiseringsorganet.
– Vi har gjennom de siste årene bygget viktig kompetanse og erfaring som gjør at vi samhandler godt i prosjektene, både i egen organisasjon – og med byggherre, UE og andre aktører som er interessenter i prosjektene. Det er en klar fordel å jobbe med et system som etterprøver hvorvidt påståtte kvaliteter er faktiske kvaliteter, og at disse dokumenteres – noe som også gir positiv erfaringsoverføring til nye prosjekter. Det å jobbe etter Breeam Infrastructure sitt rammeverk er viktig for å tilfredsstille krav fra byggherrene, men i det store bildet er det aller viktigste å bidra til helt nødvendige tiltak på veien for å nå klimamålene, avslutter Roen.
Kort om prosjektet:
Oppdragsgiver: Nye Veier AS
Sted: Vest-Agder/Mandal
Kontraktsverdi: 1,5 mrd. NOK
Anleggsperiode: 2019-2022
Prosjektet innebar bygging av 14 km ny vei hvorav 7 km er 4-felts motorvei med fartsgrense 110/t. Det ble bygget to planfrie kryss. Ett ved Døle bru, samt Lindland, hvor tilførselsvei til Mandal er bygget. Kontrakten omfattet også arbeid med reguleringsplan, og det var første gang i Norge at en entreprenør hadde ansvar for både regulering og bygging av vei. Veien ble åpnet i desember 2021, 6 måneder før tiden.